Rekomendacje

Stymulacja rozwoju dziecka

Pierwsze lata życia dziecka to czas beztroskiej zabawy, którą Rodzice starają się wzbogacić o elementy edukacyjne. Rodzice poszukują rozwiązań, które będą stymulować rozwój dziecka na wielu płaszczyznach, a dodatkowo będą atrakcyjne dla maluszków przez długi czas. Jedną z nowych propozycji na rynku są klocki „Piramida zabaw”, które w swej prostocie zawierają złożoną paletę możliwości zabaw i stymulacji rozwoju małego człowieka, zarówno w sferze poznawczej jak i motorycznej.

Rozwój mowy czynnej czyli umiejętności komunikowania się za pomocą słów, to jedno z głównych zadań rozwojowych małego dziecka. Klocki w bardzo prosty i zarazem atrakcyjny sposób pozwalają małym dzieciom na przyswajanie nowych słów. Poznawanie zwierząt odbywa się zarówno poprzez wypowiadanie nazw, jak i rozpoznawanie zwierząt na grafikach. Zabawę dla najmłodszych można wzbogacić o elementy dźwiękonaśaldowcze, które dla małych dzieci (1-2 rok życia) są jednym z etapów prawidłowego rozwoju mowy. W dalszym etapie rozwoju ciekawym elementem będzie wprowadzanie nazw w języku angielskim, które również umieszczone są na klockach.

Rozwój mowy biernej czyli umiejętności rozumienia słów, komunikatów wypowiadanych do dziecka oraz wykonywania zawartych w tych komunikatach poleceń, to kolejna przestrzeń rozwoju małego dziecka. Zazwyczaj we wczesnym okresie dzieciństwa dziecko więcej słów rozumie niż potrafi wypowiadać. Ten etap jest rozłożony w czasie, natomiast w pierwszych latach życia widać bardzo dokładnie jak małe dziecko zaczyna rozumieć i wykonywać polecenia czy komunikaty do niego skierowane. Zabawa wieżą daje dużą przestrzeń do ćwiczenia tego obszaru rozwoju. Poprzez opowiadanie historii zwierząt, omawianie ich wyglądu czy wydawanie poleceń i określanie, co można z klockami robić („połóż na stole klocek”, „zanieś do pokoju”, „połóż przed krzesłem” , „poszukaj słonia i przynieś do mamy” itp.) dorosły opiekun może ćwiczyć mowę bierną dziecka.

Możliwości percepcyjne dziecka to obszar ćwiczenia uważności, spostrzegawczości, odróżniania elementów i pojmowania zależności. Tutaj klocki dają mnóstwo możliwości dzieciom, które poprzez zabawę będą ćwiczyły rozpoznawanie i nazywanie kolorów, którymi są oznaczone klocki. Klocki dają też przestrzeń do ćwiczenia spostrzegania i pojmowania zależności „mały vs duży”, „wysoki vs niski”, „długi vs krótki” itp. Ćwiczenia spostrzegawczości i uważności można również dokonywać poprzez ukrywanie drobnych przedmiotów pod klockami i odnajdywanie ich. Szeregowanie klocków i klasyfikowanie ich to kolejne możliwości pozwalające na stymulację malucha.

Motoryka mała czyli ćwiczenie precyzji małych rączek, prawidłowych ruchów to kolejny obszar rozwoju dzieci w pierwszych latach życia. Ćwiczenie precyzji chwytu, umiejętności przenoszenia, podnoszenia rożnych przedmiotów mogą stanowić jedną z form zabawy klockami. Klocki zawierają zarówno małe jak i duże elementy, które pozwalają na stopniowe zdobywanie nowych umiejętności.

Pobudzanie rozwoju dziecka to dostarczanie mu ciekawych zabawek, ale też pomysłów na ich różnorodne wykorzystanie. Klocki „Piramida zabaw” to propozycja, która oprócz estetycznego i przyciągającego uwagę wyglądu daje ogrom możliwości zabawy. Zabawy, którą można ukierunkowywać, ale też zabawy spontanicznej pozwalającej dziecku na rozwój jeszcze jednej nieocenionej umiejętności, a mianowicie wyobraźni. Polecam zabawę klockami i kreowanie nowych form pracy z nimi.

Marta Leszko-Gawor
Psycholog

Piramida Zabaw
Odkryj radość rodzinnego spędzania czasu z Piramidą Zabaw!

Klocki koncepcyjne

Klocki koncepcyjne to bardzo ciekawa propozycja edukacyjna. Wspomagają rozwój mowy małego dziecka wprowadzając ponad 40 nazw zwierząt. Rozwijają wyobraźnie przestrzenną. Kształtują zdolność klasyfikowania i szeregowania. W swojej prostej formie doskonale sprawdzają się jako pomoc w uczeniu dzieci rozumienia stosunków przestrzennych. Klocki mogą być bardzo przydatne we wczesnej nauce języka angielskiego.

Polecam tę pomoc szczególnie dla przedszkoli, szkół językowych oraz do indywidualnej zabawy z dzieckiem.

Urszula Pekaniec
Logopeda, Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
Prywatnie mama czwórki dzieci